A'rab/Arab
"A'rab" ile "Arab" farklı anlamda kullanılan iki kelimedir. Bu nedenle, "A'rab" kelimesinin "Arab"ın çoğulu olduğu zannedilmemelidir. "Arab", "Arabi"nin çoğul ismi, "A'rab" da "A'rabi"nin çoğul ismidir. Yani "Arab"ın müfredinde "Arabi", A'rab"ın müfredinde "A'rabi" denilir.[177] "A'rab", gerek "Arab"dan ve gerekse "Arab"ın mevalisinden, bilhassa bedevi olanlara yani bir köy ve kasabada sürekli olarak ikamet etmeyip dolaşan göçebeye denir. "Arab" ise, bedeviye ve medenîye (şehirli) şamil olmakla birlikte daha ziyade köy ve kasabalarda devamlı olarak oturan kimselere denir. Bunlara "A'rab" denilmez, "Arabi"ye (ya "A'rabi") denilse kızar. Fakat "A'rabî"ye "ya Arabi" denilse sevinir. Bu fark Türkçe'ye de geçmiş, "A'rab" kelimesi adeta, siyah, koca dudaklı zenci gibi bir anlam ile kullanılmıştır ki bunun aslını bilmeyenler, "Arab" ve "A'rab" lafızları arasındaki telaffuz farkını anlayamazlar da halt ederler, "A'rab" diyecek yerde "Arap" derler. Kısacası "A'rab" ve "Arab", Türkçe'deki Türk ve Türkmen gibidir. Türkmen Türk'ün yörüğü olduğu gibi, A'rab da Arab'ın yörüğüdür. "Arabiy", "Arab"a mensup, "Arab" da "Arabi"nin çoğul ismidir. Ebu Hayyan tefsirinde ifade edildiği gibi, Hz. İsmail'in diyarına ve evin çevresine "arabet" denilmiştir. Nitekim şair, Rasülullah'ın Mekke'yi fethini anlattığı bir şiirinde, vezin gereği, "arabe" diyerek, "ra"sını sakin kılmıştır. Bunun dayanağı "Arabî" dir.[178] Kur'ân'ın Arapça olmasını başlangıçta buna dayandırabiliriz. Arabe, diyarının diline mensup demek olur. Arap diline sahip olduğu bu güzelliği Kur'ân'ın kattığında şüphe yoktur. Kur'ân'ın belagatı karşısında bütün Arap belagatçıları aciz kalmıştır. Arapça ise, hece harflerindeki güzellik ve bütünlük, kelimelerindeki ölçülülük ve genişlik, köklerindeki asillik, ahenk, çeşitlilik, kinayelerinde hatırlama ve ısındırma, vecizlik içinde açıklığa hizmet eden ince farkları, edatlarındaki insicam kabiliyeti, özellikle tamlama ve gramerindeki incelik ve göz kamaştırıcı şekilleri nedeniyle meramı ifade için mevcut diller arasında en kuvvetli bir anlatıma sahiptir. [179]
16.02.2009 tarihinden beri 7565 defa okundu. Son takip: 21.11.2024 - 08:54