Em

"Yoksa" mânâsına gelen “Bel” ile aynı mânâdadır. Bir cümleden diğer cümleye geçişte kullanılır. Nitekim, "Yoksa Kur'an'ı kendisi mi uydurdu diyorlar?"[34] mealindeki âyette de mânâsına kulanılmıştır. Em, üç şekilde tefsir edilir: 1. Em lafzındaki mim harfinin sıla (yani, hem­zenin soru edatı anlamı alınarak, mim harfini?! ulama edatı) olması "Yoksa (em) bir şeysiz mi/bir sebeb olmadan mı halkedildiler?!" [35] Burada mim harfi sıladır; dolayısıyla em huliqû min-ğayri şey'in ibaresi, e huliqû min-ğayri şey'in (yoksa bir şeysiz mi/bir sebeb olmadan mı halkedildiler?!) anlamındadır. "Yoksa (em) kızlar O'nun mu?!"[36] Burada da mim harfi, sıladır; (dolayısıyla em lehu'l-benâtu ifadesi, e lehu'l-benâtü (yoksa kızlar O'nun mu?!) demektir). 2. Hattâ, bilakis/aksine "Em (aksine) sözden bir zahir (söylüyorsunuz)."[37] Em, burada, Yoksa ... mü ...? manasında değil, ak­sine (bel) manasında olup, ibare "Aksine sözden bir zahir söylüyorsunuz" manasındadır. "Em (aksine) ben o'ndan daha hayırlıyım."[38] Em burada, "Yoksa ... değil miyim?" manasında de­ğil, aksine (bel) manasında olup, ibare "Aksine ben o'ndan daha hayırlıyım" anlamındadır. "Onlar, "Em (aksine) biz birbirine yardım eden bir topluluğuz" diyorlar."[39] Em burada da, Yoksa ... mu? manasında değil, ak­sine (bel) manasında olup, ibare "Aksine biz birbiri­ne yardım eden bir topluluğuz" diyorlar anlamın­dadır. 3. Veya/ya da/yahut manasında soru edatı olarak "Em (yahut) sema hakkında emin mi oldunuz; üzerinize ölümcül bir fırtına göndermesinden?!"[40] "Em (yahut) sizi tekrar oraya iade edip de..."[41]


16.02.2009 tarihinden beri 2576 defa okundu. Son takip: 21.11.2024 - 10:34