Devlet

Devlet "dal"ın zammı ile "dûlet" veya fetha ile "devlet", servet, baht, mevki, güç ve galibiyet gibi insanlar arasında kâh bu­na, kâh şuna devreden, sevindiri­ci nimet ve duruma/şartlara de­nilir. Kisaî ve Basra'nın ileri gelen alimleri, bu kelimenin, fetha ile "devlet", ötre ile "mülk" veya "dûle" / devlet, esre ile "milk" an­lamına geleceğini söylemişlerdir.. Zamme ile olduğunda servet, fet­ha ile olduğunda zafer, galibiyet ve mevki manasına geleceğini de belirtmişlerdir. Müberred ve bazı dilciler ise, zamme ile, elden ele dolaşan şeyin ismi, fetha ile, elden ele dolaşan manasına mastar ol­duğunu ifade etmişlerdir. Râgıb ise ikisinin de aynı manaya geldi­ğini söylemiştir. Dilimizde "bir devlete kon­du" denilir ki, şansına büyük bir nimete sahip oldu demektir. Ce­maatlerin en yüksek ve müsta­kil/bağımsız hali olan siyasi ma­nası ile devlet tabiri de galibiyet manasıyla elden ele dolaşan ve fertte kalmayan bir durum olması sebebiyledir. Nitekim Fransızca "etat" yani devlet kelimesinin esas manası da hal, durum demektir, Haşr Sûresi'nin 7. ayetindeki "dûletu" kelimesi farklı şekillerde okunmuştur. Alimlerin çoğu, "dal"i ötre ile "ta"yı merfu oku­yarak kelimeyi isim yapmışlardır. Anlam, "Sizden, yalnız zenginler arasında dolaşan bir devlet olma­ya" şeklinde olur. İslâm'da sadece bir kesimin değil bütün kesimle­rin söz sahibi olduğu vurgulanı­yor.


16.02.2009 tarihinden beri 2641 defa okundu. Son takip: 21.11.2024 - 08:47