Ehad

Ehad kelimesi, bir tek, yalnız bir demektir. Ehad, "bir" demek olan "vahid" anla­mında kullanılırsa da aralarında önemli farklar vardır. Ehad, zâtında kesre dahil hiç­bir edat kabul etmeyen, hiçbir ve­sile ile iki olması mümkün olmayan hakiki birdir. Hep bir, daima bir, maadası/kendisinden başkası hiç olan birdir. Ezherî, "raculun ehadün", "dirhemün ehadün" denilmez, "racülün vâhidün", dirhemün vâhidün" denilir, "ehadiyat" yalnız­ca Allah için kullanılır, demiştir. "Ehad", Allah'ın yalnızca kendisine özgü olan sıfatlarından bir sıfattır. Râgıb ise, "mâ fi'd-dâri ehaden" "evde ehad yok" demek evde hiç kimse yok demektir, demiş, "fi'd-dâri ehad" şeklinde kullanı­mın yanlış, sakat ve anlamsız oldu­ğunu da ifade etmiştir. Ehad, üç şekilde tefsir edilir: 1. Âllah vasfedilmiştir "O, hiç kimsenin (ehad) (yani, Allah'ın! kendisine güç yetiremeyeceğini mi sanıyor?! "Ben yığın yığın mal tükettim" diyor. Hiç kimsenin (ehad) (Allah'ın) kendisini görmediğini mi sanıyor?!" [23] 2. Nebi (s.a) kasdedilmiştir "(Münafıklar), "Sizin (Yahudiler) aleyhinize hiçbir kimseye (ehad) (Muhammed'e) ebediyyen ita­at etmeyiz" dediler." [24] "Hiç kimseye (ehad) (Nebi'ye) dönüp bakmadan uzaklaşıyordunuz." [25] 3. Mevlâ (azadlı köle) olduğu esnada Bilal kasdedilmiştir; [26] "Onun yanında hiçbir kimsenin (ehad) karşılığı veril­mesi gereken bir nimeti yoktur (Ebû Bekr'in yanında, Bilal'ın bir nimeti yok ki, Ebû Bekr onu, o nimete karşılık olarak azad etmiş olsun. Aksine Ebû Bekr, Bilal'i, Allah'ın rızasını kazanmak için azad etmiştir)." [27]


16.02.2009 tarihinden beri 19683 defa okundu. Son takip: 24.11.2024 - 06:06