Şu'ûr

Şu'ûr[82], açık duygu ile hissetmektir, yani şu anda his halinde olan henüz hafızaya ve akla tamamen geçme­miş bulunan açık bir ilimdir. Dal­gınlığın zıddidır. İdrakin ilk dere­cesi, yani bir şeyin düşünenin fik­rine ilk varış derecesi, ilk görünü­müdür. Çünkü ilim, nefsin mana­ya ulaşmasıdır. Bu ulaşmanın bir takım dere­celeri vardır ki, şuur bunların bi­rincisi, yani nefsin manaya ilk va­rış mertebesidir. O mananın ta­mamına nefsin anlayışı hasıl olunca, tasavvur; bu mana şu­urun gitmesinden so a tekrar geri döndürülebilecek şekilde ruhta baki kalmışsa, hıfz, bunu is­temeye hatırlama; tekrar bulan vicdana zikr ismi verilir. Şu'ûr bir bakıma ilmin en za­yıfıdır, çünkü onda sebat ve ihti­yatlı hareket yoktur. Bu sebeple Allah'ın ilmine şuur denmez. Baş­ka bir anlamda da en canlı bir ilimdir. Çünkü o anda ve bizzat ince bir görüş anı ve huzurdur. İlahî ilmin kemalini anlatacak en güzel bir şahittir. Her şu'ûr birlik içinde ikiliği, ikilik içinde birliği ihtiva eder. Bir anda iki şuur olmaz. Fakat geniş­liği olan bir şu'ûr olabilir. İnsan başlangıç halinde şuur ile şuurun manasını, düşünen ile düşünüleni birbirinden ayıramaz. Kalp ken­dinden çok düşündüğüne dalmış olur. Bunun için şuur/bilinç açık duygular ile olan dış duyguya de­nir. Görünen duygulara da hisler denir. Buna karşılık, nefsin kendin­deki bir şuur olayına da, "kendin­de bulmak" demek olan "vicdan" adı verilmiştir. Buna gizli his veya gizli şuur da denilir. Bununla bir­likte vicdan daha çok bir şu'ûr şu­uru demektir. Bu açık his ve gizli his deyimlerinde izafet veya sıfat manaları, sırasına göre ayırt edil­melidir. Şu'ûr şimdi ve ani olduğu için, akıl şuurun dışında sayılır. Akıl, şu'ûr kavramının analiz ve senteziyle özünü alır ve bundan sonuç çıkarmak suretiyle içinde ve dışında ilgi bulduğu gerekli şeylere intikal eder. Akıl, halihazırdaki şu'ûrun gerisinden başlar. Öncesi ve son­rası, iç yüzü ile ilgilenir. Bunlardan başka şu'ûr kısmen, nefsin hoşlan­mak, tiksinmek, genişlemek, sıkış­mak gibi bir olayı ile ortak olur. Buna zevk ve his denir. Bu his bir nokta kadar basit ve belirsiz de olsa, o zevkin sebebine bîr dış kıy­meti isnad edilirse buna "duyum" tabir edilir. Şu'ûrun ilmî kıymeti de bu itibarladır. [83]


16.02.2009 tarihinden beri 2815 defa okundu. Son takip: 21.11.2024 - 09:00